Tuesday, April 24, 2012

Ingin merampingkan badan...sila baca tips ini...

Assalamualaikum...pembaca yg dikasihi sekalian...mcm ramai sgt aku punya peminat..kehkehkeh...tgk tajuk jer mesti dh tau aku ni nk tulis pasal apa kan..rasanya dh ramai org tau pasal2 kurus..diet even perkataan yg sewaktu dgnnya..k la terus pd apa yg ingin aku sampaikan..ramai org ingin mengecilkan badan dr saiz xl kepada M atau dr L kepada S..dan ramai diantara kita mmg dh tau tips2 tersebut..tp apa yg ingin aku kongsikan disini adalah mcm mana aku blh mengecil spt sekarang daripada berat aku 55 kg kepada 45 kg..jgn x caya u oll semua dulu pipi dan pinggang aku pernah mengembang smpai saiz 28 inci u....antara tips2 yg biasa dipraktikkan oleh org ramai adalah...jeng jeng jeng...

a- makan sblm jam 8 mlm....biasanye lepas blk keje kul 5 ptg smpai je umah kdg2 masak  tp byk yg x la..aku akan mkn sblm mlm menjelma..dlm kul 6.30 ptg gitu le..masa tu tgk le menunya apa tp kalau dh blk keje jarang mkn bende2 yg bergoreng ni spt nasi grg ke..mee grg ke...kadang2 jer aku akan mkn menu2 cmtu..biasa aku akan masak nasi..grg sayur je la..itu menu org bujang..tp terbabas gak le kul 9 mlm kalau umah aku ada tetamu yg dtg..heheeeheh...tp mkn sblm jam 8 mlm ni bagus u oll sebab bile nak tido perut kite dh dpt menghadam segala jenis mkanan yg telah memasuki usus kite..x gitu..mata pun senang nk pejam kan..

b-melakukan senaman-ni aku jarang praktik tp aku akan wat bende lain utk menggantikan senaman..maklum ler kadang2 kene kerja mlm jd ari yg x ot aku akan blk umah cpt..apa yg aku lakukan adalah di zmn moden ni umah mane yg xde vacum kan..umah aku pun ada tp aku xkn guna..biasa aku akan menyapu guna cr tradisional ler..masa ni tutup ler seme kipas yg ada sbb bile dh wat keje umah dengan x disangka2 akan mengeluarkan peluh..ini dpt menyihatkan badan jugak kan disamping dpt mengecilkan saiz lengan..heheheheh..

c-sentiasa berjalan-yg ni blh juga diamalkan sbb dengan berjalan kite dpt membakar lemak2 degil dibadan..dulu masa time study kt upm masa tu time susah..hidup pun dengan duit JPA jd utk berjimat bile nk pi kelas tu aku dan hosmet yg lain akan sentiasa melakukan senaman ni..bagus u oll..dpt mengecilkan paha tau..purata satu hari aku berjalan dlm 3-5 km sehari sbb umah kat luar kampus pastu lak kelas dr pg-ptg bayangkan kene berpindah randah dewan kuliah and kelas tutuoran..korang pikir berapa lemak degil yg telah menghilang...banyak kan...bile dh abis study tiba2 aku rasa saiz aku dh mengecil..kekekekekkeke...tp aku tgk generasi moden ni jarang nk berjalan cthnye bile nk pi mkn kt kafe pun naik kete..melampau tu...padahal jalan kaki dekat jer..x smpai 2 minit..

d-pemakanan mesti seimbang-seeloknya campurkan apa yang korang seme makan tu ikut 5 gabungan makanan spt kekacang, buahan,sayuran, tenusu dan mkanan berprotein.yg ni kalau nk lebih detail elok korang seme google kt internet mesti byk info2 yg boleh diketahui.

Rasanya ini jer yg termampu aku contengkan disini...sbb kadang2 org selalu ckp aku ni kurus apa rahsianya..sebetulnya xde rahsia pun sbb apa yg korang mkn itu la yg akan masuk dlm perut aku gak..tp kalau dah blk kampung tips ni seme xleh pakai langsung yer...sbb kul doblas mlm pun aku mkn nasi...kakakakkaaka...sbb bagi aku yg jarang blk kg (kalau blk pun 2 kali setahun) selagi belum tido aku akan mkn apa saja yg ada kt dapur umah tu..yelah bile dh blk ke sini makanan tu seme aku akan makan balik bile time raye...jadi korang bayangkan dlm masa setahun berapa kali aku dpt merasa masakan sedap2 dr mak aku tu..kesian kan...ok la...babai..see u next entri ...